De zesde week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu De zesde week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu

De zesde week

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

05 Juni 2012 | Kenia, Kisumu

Maandag 28 mei

Vandaag ben ik weer naar Mama Ngina geweest. Ik heb de spullen gegeven die Bianca en ik hadden gekocht. Ze waren er heel blij mee en gebruikte de spullen meteen, dus dat was heel leuk om te zien! In de middag kwam Bianca en we hebben samen een poppenkast voorstelling gehouden voor de kinderen. An was ook nog even komen kijken. De kinderen waren heel enthousiast en genoten ervan. Daarna hebben we de kinderen allemaal een ballon gegeven. We hebben aan het eind van de middag oven met Mary (het hoofd van het weeshuis) gepraat. We hebben gevraagd of ze iets had om de maat van de kinderen op te meten. Wij wilde namelijk voor de kinderen kleren kopen en moeten ongeveer weten wat de maten waren. Ze zei dat het misschien beter was om uniformen te laten maken omdat er sommige kinderen niet naar school kunnen omdat ze geen uniform hadden. Er was namelijk ook een kind vandaag van school gestuurd omdat er een scheur in haar uniform zat. Dit vonden wij natuurlijk niet kunnen en we hebben gezegd dat wij dit wel wilde sponsoren. Er werd een kledingmaker gehaald die alle kinderen heeft opgemeten en de prijzen voor ons heeft opgemeten voor 21 uniformen moesten we 11900 Khs betalen (iets minder dan 119 euro)
Omdat Mary hoorde dat Bianca bij de apotheek werkte werden er meteen een aantal kinderen bijgehaald waarvan ze niet wisten wat er met hen aan de hand was. Maar wij wisten dat natuurlijk ook niet. Bij een kindje hadden ze het vermoeden dat hij HIV had. Bianca vond dat dit meteen gecontroleerd moest worden en belde naar een collega om te vragen of dit nog kon. Ze zeiden dat het nog kon en samen met een vrouw en het kind zijn we naar het ziekenhuis gelopen. Daar aangekomen bleek alles dicht te zijn. We zijn doorgelopen naar Obama’s children Hospital maar ook dit bleek gesloten te zijn. Dat was dus flink balen. We besloten de tuktuk terug te nemen maar eer dat die er was hadden we net zo goed kunnen lopen. Weer terug aangekomen bij Mama Ngina was het inmiddels 18 uur en eer dat we weer vertrokken was het 18.30 uur. Een hele lange dag dus!

Dinsdag 29 mei

Vandaag ben ik overdag naar new life home geweest. Daarna ben ik naar New Nyanza Hospital gegaan om Bianca op te halen en vervolgens naar Mama Ngina te gaan. Bianca was daar ‘s middags al geweest met een collega om het kindje voor HIV te testen en naar de andere kinderen te kijken. Het kindje had gelukkig geen HIV maar er waren wel veel kinderen met ringworm. Dus Bianca had pillen voor de kinderen en voor ons. We zijn met een collega nog even naar Mama Ngina geweest.

Woensdag 30 mei

Vandaag ben ik weer naar Mama Ngina gegaan. In de ochtend heb ik samen met de kinderen geknutseld. We hebben afdrukken van hun handen gemaakt op papier met verf. De kinderen vonden het heel leuk om te doen. In de middag ben ik even naar huis gegaan om te eten. In de middag heb ik met de kinderen nog wat spelletjes gedaan en Bianca is mij op komen halen om wat boodschappen te doen.

Donderdag 31 juni

Vandaag ben ik samen met Monique naar New Life Home gegaan. Het was wel leuk dat er nu iemand bij was met wie ik daar Nederlands kan spreken want die mensen daar spreken alleen maar Swahili’s tegen elkaar. We hebben een paar Amerikaanse studenten ontmoet die daar een weekje vrijwilligers zijn. Verder was het weer hetzelfde liedje.
’s Avonds kwam Lindsey thuis uit Rangala. Ze vertrekt zondag weer naar Nederland omdat haar stage erop zit. We hebben haar verrast met een taart en hebben nog even wat gedronken met z’n allen.

Vrijdag 1 juni

Vandaag was het een Nationale feestdag. We waren dus allemaal vrij. Monique, Paula en Lindsey zijn naar Kiboko bay gegaan en Bianca en ik zijn naar de Nakumatt gegaan voor wat boodschappen. Onderweg naar de Nakumatt met Sammy kwamen we onderweg ineens voorbij een optocht. Sammy vertelde ons dat dit voor de feestdag is. In de optocht liep voorop een band gevolgd door allerlei politie en leger- eenheden. Ze gingen allemaal naar het stadium voor een ceremonie. We zijn even in het stadium geweest om te kijken. Op een gegeven moment werd het te heet en zijn we maar weer weggegaan. In de Nakumatt hebben we geluncht en daarna zijn we doorgegaan naar Mama Ngina om met Rai naar het ziekenhuis te gaan. We zijn naar Obama’s children Hospital gegaan en daar hebben ze ons doorverwezen naar de echo. Deze was helaas gesloten omdat het een feestdag was en we moesten dus volgende week maar weer terug komen.

Zaterdag 2 juni
Vandaag zijn Paula, Bianca en ik naar Kiboko Bay gegaan. Later zijn Monique en Lindsey ook nog gekomen. We hebben heerlijk helemaal niets gedaan en alleen maar in de zon gelegen (ik niet natuurlijk, want ik verbrand levend) In de avond zijn we naar Haandi geweest om wat te eten. Dit is een Indisch restaurant. Het was niet echt mijn ding, al die prutjes waarvan je niet kan zien wat erin zit. Daarna zijn we naar Barcardia gegaan om even wat te drinken. Het was een hele gezellige avond!

Zondag 3 juni

Vandaag zijn Paula, Bianca en ik naar de markt geweest om kleding te kopen voor de kinderen van Mama Ngina. Bianca is helaas eerder naar huis gegaan omdat ze ziek was. Paula en ik zijn verder gegaan maar op een gegeven moment werd het zo warm dat we het niet meer vol konden houden. Gelukkig hadden we wel alles wat we zochten en zijn toen naar Mama Ngina geweest om het te geven. De kinderen mochten de kleding meteen aandoen en vonden het heel leuk.
We zijn op tijd weer terug gegaan omdat we Lindsey uit gingen zwaaien. Daarna hebben we taart op die we van Lindsey hadden gekregen. Even later belde Lindsey dat het vliegtuig was terug gekeerd omdat het slecht weer was. Gelukkig kon ze even later alsnog vertrekken.

• 05 Juni 2012 - 17:01

Pap En Mam:

Leuk verslag, wij begonnen al ongeduldig te worden.Wij waren al zo gewend dat er op zondag een nieuw verslag kwam.
    Nog veel succes met de laatste dagen op dit stageadres. En een onvergetelijke mooie en gezellige week op safari. liefs

• 05 Juni 2012 - 21:06

CoMu:

Heerlijk zo in een warm land te mogen toeven met allemaal nieuwe indrukken. Sommige leuk, sommige wat minder. ik hoop dat je het ook goed kunt vinden met heel de groep. Wens je alvast een fijne safari volgende week. dan zit de helft van je tijd er alweer op. Gaat rap he. Veel succes en tot je volgende verslag. Groetjes...

• 07 Juni 2012 - 14:40

Christa:

Heey Yvette,
    Ik vond het weer een leuk verslag om te lezen :)
    je bent wel goed bezig hoor met al die kleding etc. kopen voor de kinderen
    Heel veel succes en vooral plezier op de safari!!!
    Groetjes Christa