de vijfde week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu de vijfde week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu

de vijfde week

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

27 Mei 2012 | Kenia, Kisumu

Maandag 21 mei

Vandaag ben ik voor het naar het weeshuis Mama Ngina geweest. Dit was al meteen veel leuker dan New Life Home. De kinderen waren wel niet zo gewend om blanken te zien en hebben zich kapot gelachen als ze aan mijn huid voelde. Mijn naam was dan ook gewoon blanke en ik kreeg ze niet echt geleerd dat ik Yvette heet.
In de ochtend heb ik in het kleuterklasje gestaan en meegeholpen. Dit stelde niet veel voor. De grotere kinderen maakte wat werkjes en de kleintjes zaten alleen maar op een stoeltje. Na de les was het tijd om thee te drinken en ook ik mocht hier ook aan geloven. Daarna was het tijd om te spelen. Niet dat spelen echt zo goed gaat zonder speelgoed, het was meer wat in de tuin lopen en ronddwalen. Tussen de middag kwamen de kinderen van de primary en de secondary school thuis. Toen was het tijd om te eten, op het menu stond ugali met vis (een hele, met graat en al) en een soort jus. Na het eten gingen de kinderen weer naar school en de andere mochten spelen. Maar ja, spelen? Waarmee? De kinderen vonden mij ook heel interessant dus hingen de hele tijd aan me. Maar ze waren wel super lief want toen Sammy mij kwam halen liepen ze allemaal mee om mij uit te zwaaien!

Dinsdag 22 mei

Vandaag was het weer een dagje bij New Life Home. Daar heb ik niet veel te vertellen omdat dit elke dag hetzelfde is. Behalve dat er vandaag een nieuwe vrijwilligster bij was. In de pauze kwam ze bij me zitten en hebben we gezellig gekletst of eigenlijk vooral zij want ze bleef maar praten! Ik heb weer de heerlijke thee op (’s ochtends en ’s middags), maar ze eten het hier met brood erbij en ik heb ontdekt dat daarmee de smaak niet zolang in je mond blijf hangen, dus kreeg het veel beter weg!

Woensdag 23 mei

Vandaag weer een dagje bij Mama Ngina!
’s Ochtends heb ik in het klasje meegeholpen. Omdat er een lerares was (waar de andere was, geen idee) was het een beetje een zooitje. Ze zetten namelijk maar een kwart van de klas aan het werk en de andere kinderen zitten maar een beetje. Ik heb toen maar een aantal kinderen aan een rekenwerkje gezet, wat trouwens op een heel laag niveau zit want na tientallen keren 5-3=2 uitrekenen vond ik wel dat het wat moeilijker mocht. Dit ging wel goed want ondanks dat de kinderen heel erg moesten nadenken over de moeilijke sommetjes, waren ze wel heel enthousiast als het hen lukte. Na de les gingen de kinderen zich wassen en eten. Ondertussen waren An Millicent en Liam (de man van Liam) om te kijken naar de bovenste verdieping van het grote gebouw ( met de hal en de jongens slaapkamer). Hier moet namelijk in de toekomst de slaapkamer voor de meisjes komen zodat in de oude slaapkamers een kinderdagverblijf gemaakt kan worden waar de kinderen die op de straat leven als hun ouders moeten werken naartoe kunnen. Liam gaat kijken hoeveel dit gaat kosten. In de middag heb ik met de kinderen geschminkt. Dit vonden ze heel leuk! An was ’s middags nog even komen kijken hoe het ging. Om 16 uur ben ik met An naar de markt geweest om naald, draad en knopen te halen, omdat de kleren van de kinderen te maken.

Donderdag 24 mei

Vandaag ben ik maar een halve dag naar New Life home omdat ik morgen in de middag er ook heen ga, Ik heb weer bij de dreumesen gestaan. Het is heel leuk om te zien dat de kinderen je nu een beetje kennen en graag willen spelen. Alleen vind ik het jammer dat de andere leidsters liever hebben dat de kinderen alleen maar met het speelgoed mogen spelen en ja ze niet op je schoot mag nemen om met ze te spelen. Maar als je ziet hoe vrolijk de kinderen worden als je met ze meespeel, trek ik me daar niet zo veel van aan. In de middag heb ik een beetje aan mijn opdrachten gewerkt en boodschappen gedaan.

Vrijdag 26 mei

Vandaag werd ik om half 7 gewekt door de Kenianen in de tuin die naast mijn raam liepen te schreeuwen terwijl ik uit kon slapen. Ik ben een beetje chagrijnig uit mijn bed gekomen om toch maar even te vragen of ze iets stiller wilde zijn, aangezien dit elke ochtend hetzelfde is. Ik ben nog even in bed gaan liggen maar om 9 uur werd ik weer wakker omdat het te warm was, dus ging ik er maar uit. Ik heb de hele dag een beetje rustig aan gedaan en om half 3 heeft Sammy mij opgehaald om me naar New Life Home te brengen. Er was namelijk een verjaardag die ik moest meemaken voor een opdracht voor school. Toen ik dit had gevraagd werd ik een beetje raar aangekeken en ze zeiden dat het niet zoveel voorstelde dus ik verwachte er ook niet zoveel van. Maar het bleek toch best wel uitgebreid gevierd te worden. Het kind wat jarig was kreeg een taart en cadeaus en mocht op een stoeltje zitten en er werd gezongen. Alle baby’s en dreumesen waren erbij. Het duurde ongeveer een half uurtje en omdat ik met Sammy had afgesproken dat hij mij om 4 uur zou ophalen ben ik nog even bij de dreumesen gaan helpen. Sammy heeft mij toen afgezet bij Tuskys om samen met Bianca boodschappen te doen voor de meiden die uit Rangala komen. Toen we terug kwamen op het compound waren de meiden uit Rangala er al. We zijn uit eten gegaan bij Green Garden. Jammer genoeg bleek dat er ergens pinda’s inzaten waar ik niet tegen kan. De ober beweerde dat er absoluut geen pinda’s in het eten zaten, maar ik merkte aan mijn keel en buik dat dat wel was. Gelukkig had ik er niet zo veel last van en heb ik de rest van de avond maar een beetje last van mijn buik gehad.

Zaterdag 26 mei

Vandaag al weer een maand in Kenia!
Wat gaat de tijd toch snel, we zitten al weer op een derde deel van het Kenia avontuur!
Vandaag zijn we naar een weeshuis gegaan buiten Kisumu. Dit zou een arm weeshuis zijn zonder stromend water. Toen we hier aankwamen bleek dit al een best wel modern weeshuis te zijn. Ze hadden stromend water maar dit was alleen nog niet aangesloten op de douches en de toiletten en de keuken was ook heel modern maar ook nog niet aangesloten. We hebben aan alle kinderen lolly’s uitgedeeld. Toen we daar klaar waren zijn we naar Mama Ngina gegaan. Jammer genoeg waren er niet veel mensen en was ook de klas gesloten omdat het weekend was. Omdat het heel warm is zijn we nog wat gaan drinken. Bianca en ik zijn toen nog even over een marktje gelopen en hebben toen een tuktuk terug genomen. ’s Avonds zijn we bij Rooftop uit eten gegaan, het eten viel een beetje tegen. We hoopte daar de wedstrijd Nederland te zien, maar die werd helaas niet uitgezonden. Paula, Bianca en ik hebben nog even bij de Laughing Budha wat gedronken en zijn toen weer terug gegaan naar het compound.

Zondag 27 mei

Vandaag ben ik om 9 uur wakker geworden (dat is uitslapen!) en ben toen meteen in het zwembad gesprongen. Koud, maar ik was wel meteen wakker! Toen zijn we naar een tempel gegaan. We werden rondgeleid en kregen wat te eten. In de middag zijn Bianca en ik over de markt gelopen. We hebben voor de baby’s van Mama Ngina luierdoeken en plastic hoesjes voor eroverheen gekocht omdat ze bij Mama Ngina met plastic zakken lopen. Ook hebben we gekeken voor kleertjes, die zijn hier ongeveer 1 a 2 euro per jurkje maar we wisten niet precies wat we nodig hadden dus dat moeten we eerst kijken. En zo hebben Bianca en ik ons eigen projectje op Mama Ngina!
Morgen gaan we dus even kijken wat ze allemaal precies nodig hebben en waar wij hen het beste mee kunnen helpen.

  • 27 Mei 2012 - 21:22

    Jo En Jan,:

    Joh Yvette, wat een leuk verslag weer. En die foto.s......hartstikke leuk, vooral die waar de kleintjes de verjaardag vieren, wat een droppies zeg. Had jij nou lollies uit Holland meegenomen of kan je die daar ook krijgen?
    Wij genieten al een hele week van prachtig weer dus heerlijk.
    Tot de volgende ronde maar weer.
    Groetjes Jo

  • 28 Mei 2012 - 06:50

    Willie:

    Hey yvette leuk om je verhaaltjes weer te lezen......zit het met kippevel te lezen.....leuk ook om de foto,s er bij te zien....liefs xxx willie

  • 28 Mei 2012 - 09:34

    Marianne Keulemans:

    Hi Yvette, weer heerlijk jouw verslag van deze week gelezen. Genieten hoor! Heb jij die kinderen zo leuk beschilderd of heb je daar hulp bij gehad? Nou, complimenten hoor. Op die donkere gezichtjes staat het nog leuker dan op blanke smoeltjes!
    Wat ik zo begrijp en zie op de foto's is het eerste huis waar je werkt(e) wel voorzien van speelgoed itt het tweede? Klopt dat? En wat zitten die kinderen op leuke maar, denk ik, zeer praktische potjes!
    Ik vond het heel leuk je gisteren weer even te zien en te spreken via skype. Het feest bij Leonard was bijzonder gezellig. Lekker buiten, leuke mensen, veel muziek, heel goed eten en plezier. Ivo heeft het druk gehad achter de tap. Willemijn, Lot en Jaap hadden een erg grappig diavoorstelling gemaakt. Jan heeft het lijflied van Lee weer een beetje aangepast ten gehore gebracht. Was leuk.
    Geniet weer van de volgende week! Tot dan
    liefs
    Jan en Marianne

  • 28 Mei 2012 - 10:11

    Pap En Mam:

    Wouw, wat zijn wij trots op jou!!!! Liefs

  • 28 Mei 2012 - 17:39

    Cora:

    Hoi Hoi Yvette
    Naar ieder reisverslag van jou kijk ik uit.
    Wat maak jij daar veel en ook leuke dingen mee.
    Ik ben super trots op jou dat jij hier naar toe bent gegaan.
    Het is wel werken maar wat lijkt het super relaxt.
    Leuke fot's iedere keer daardoor krijg ik ook een beetje een beeld hoe het daar is.
    Yvetten tot je volgende reisverslag.

    Groetjes en 'n dikke knuffel van Cora

  • 29 Mei 2012 - 05:30

    Femke Hermans:

    Hee Yvette,

    Leuk om al je verhalen te lezen! Echt heel indrukwekkend. Wat een avontuur zeg. En leuke foto's, heel mooi om te zien. Leuk dat je de kinderen gesminkt hebt, zal voor de kinderen ook wel een hele nieuwe ervaring geweest zijn :)
    Heel veel plezier en geniet ervan, ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Liefss xx

  • 31 Mei 2012 - 18:50

    Floor:

    Een beeetje laat, maar nu even de tijd genomen om het te lezen en je foto's te bekijken!
    Weer super om al je ervaringen te lezen. Erg indrukwekkend allemaal.
    En heel leuk dat je de kinderen geschminkt hebt, zal voor de kinderen zeker super zijn! :)

    Kijk uit naar je volgend verslag, en hopelijk spreek ik je snel op Skype.
    Dikke kus

  • 02 Juni 2012 - 08:48

    Gerda:

    Leuk dat je de stage zo kan combineren nu en dat je het erg goed hebt bij Mama Ngina.

    T eten bij de Roof Top vind ik ook niet zo lekker, maar bij de Laughing Budha wel (pizza!)

    Veel plezier op safari, na je laatste stage week komende week, wat vliegt de tijd he.

    Groetjes,


  • 03 Juni 2012 - 16:18

    Nina:

    Hoi Yvette

    Leuk je verhalen te lezen, er zal veel vershcil zijn tussen de 2 stage plaatsen. Erg goed ook om al je opdrachten uit te voeren. Alle aspecten van je werk ( verzorging, activiteiten) komen aan bod lees ik.
    veel succes nog

    NIna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Stage in Kenia

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

afschied in Rangala

22 Juli 2012

Rangala week 5

15 Juli 2012

Victoria meer

03 Juli 2012

Rangala week 3

24 Juni 2012

Rangala!
Yvette

Actief sinds 17 April 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 21519

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 13 April 2015

Kenia 2015

26 April 2012 - 02 Augustus 2012

Stage in Kenia

Landen bezocht: