De tweede week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

06 Mei 2012 | Kenia, Kisumu

Maandag 30 april

Vandaag hebben we van 7 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags geen stroom gehad dus we waren best wel blij toen eindelijk het licht weer aanging!
In de ochtend zijn we met de meiden, An en Consolata en Millecent (onze coaches vanuit Kenia) naar de immigratie dienst geweest om wat papieren in orde te maken. Het was een oud gebouw waarvan de helft leeg stond. Na lang wachten (zoals alles hier) moesten we naar een kamer waar de directeur zat, we moesten ons voorstellen en daarna konden we weer weg. We hadden Sammy weer gebeld om ons op te halen en zijn daarna doorgereden om de stageplekken in Kisumu te bekijken. Als eerste zijn we naar mijn adres geweest: het weeshuis New Life Home Trust. Mijn eerste indruk was heel positief, ze waren heel aardig en we werden heel hartelijk ontvangen. Het weeshuis zag er heel modern uit. Nadat we kennis hadden gemaakt met de mensen daar kregen we allemaal een schort en mochten we meehelpen bij de kinderen. We hebben daar wat met de kinderen gespeeld en een paar kinderen eten gegeven. Daarna hebben we een rondje gelopen en zijn we weer met Sammy meegereden naar de Luternschool daar gaat Kirsten stage lopen, dit is een school voor kinderen met een beperking. Er waren maar vier kinderen aanwezig omdat de andere vakantie hadden. We werden rondgeleid over het terrein maar omdat we allemaal honger hadden en moe waren gingen we snel weer weg. We werden wel uitgenodigd om morgen nog terug te komen voor de vier kinderen die er waren omdat die best wel eenzaam waren. Dus als het lukt gaan we er met een aantal nog terug. We zijn daarna wat gaan eten aan het eind van de straat en voor maar liefst (omgerekend) 3,80 euro had ik een hamburger(!) met friet en drinken. De bedoeling was om daarna nog naar het ziekenhuis te gaan maar daar hadden we geen tijd meer voor. Paula Bianca en ik hebben nog wat boodschappen gehaald en toen we klaar waren stond Sammy ons al op te wachten en heeft ons thuis gebracht. ’s Avonds hebben we voor het eerst zelf gekookt (ik mocht afwassen) en het smaakte heerlijk om even wat groenten binnen te krijgen in plaats van allemaal friet en pizza’s.

Dinsdag 1 mei

Vandaag zijn we ‘s ochtends naar de Masai Market gegaan. Er waren kleine kraampjes met allerlei souvenirs en aangezien wij de enige blanken waren werden we overal aangesproken om te komen kijken. We hebben daar ongeveer een uurtje rondgekeken en daarna ben ik samen met Bianca, Kirsten en Inge naar de Luternschool gegaan. Daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen en kregen we lekkere popcorn en Keniaanse thee (iets minder lekker) . Daarna hebben we met de kinderen met ballonen gespeeld , gevoetbald en bellen geblazen. De kinderen vonden het heel leuk en genoten ervan en ondanks dat zij ons niet goed konden verstaan is het toch heel goed gegaan, het improviseren met de middelen die je hebt maakt het toch een hele uitdaging, maar ook heel leuk om te doen! Sammy heeft ons weer naar het compound gebracht en we hebben nog even gezwommen in het zwembad.

Woensdag 2 mei

Vandaag zijn we naar Rangala gegaan, de vier die daar de eerste weken blijven hebben hun koffers ingepakt en deze bij Consolata achter in de truck gedaan . We moesten om 9 uur met de tuktuks vertrekken naar het busstation maar dit werd iets later omdat er een deur op slot zat met daar achter de koffers van Kirsten. Met 5 man hebben ze de deur proberen open te maken met wel 20 verschillende sleutels. Gelukkig kwam Sammy even helpen en nog steeds op mysterieuze wijze is het hem wel gelukt om de deur open te krijgen. Uiteindelijk vertrokken we om kwart voor tien. We hebben eerst nog wat water flessen gehaald en daarna reden we door naar het busstation. We zouden de bus van 11 uur moeten hebben maar die vertrok maar niet, na lang wachten wat wel uren leek te duren vertrokken we om 12 uur met de volgende bus. De rit duurde 2 uur lang en was over hobbelige zandwegen en prachtige natuur. Eenmaal aangekomen zijn we een aantal stageplekken in Rangala gaan bekijken. Eerst naar het Babyhome, waar we meteen werden uitgenodigd om mee te eten. We aten aardappelen met pannenkoeken en een soort groenten loempia’s en voor de rest stond er nog wat groente en vlees waar ik niet echt uit kon halen wat het nou precies was. Na het eten werden we verrast door de werknemers daar met een Afrikaanse dans en lied, dat was heel leuk om te zien en we werden uitgenodigd om mee te doen. Daarna kregen we een rondleiding door het Babyhome, ik voelde me hier meteen thuis, dit is echt waarom ik naar Kenia ben gekomen! Nadat we in het Babyhome klaar waren zijn we naar de boys en girls school gelopen. Hier was niet zoveel te doen want het was vakantie. We hebben een aantal leerlingen gezien die net klaar waren met een examen en de jongens waren aan het voetballen. We kregen hier een rondleiding en daarna zijn we terug gelopen en met de truck van Consolata equator school gereden. Dit zag er enorm vervallen uit en er was ook niemand die ons rond kon leiden. Eenmaal terug bij het compound van het Babyhome hebben we afscheid genomen van de andere en zijn we met zn vieren (Bianca, Paula, Monique en ik) achter in de truck bij Consolata (een laadbak met een soort kooi eroverheen met daarop een soort kooi en daarop een zeil) terug gereden over weer de hobbelige wegen. Inmiddels werd het ook al donker en koud en het begon te regenen. Na een uur te hebben gereden werden we aangehouden door de politie (eigenlijk mocht het niet, en natuurlijk willen ze dan een praatje met je komen maken) Van te voren hadden we het hier al met Consolata over gehad en hebben haar wat geld gegeven om de politie ‘om te kopen’ (dat gaat hier heel makkelijk!). We hadden ook met Consolata afgesproken dat we geen Engels zouden praten, alleen maar Nederlands. Na twee uur in de auto zitten waren we best wel moe en we zijn ook meteen naar bed gegaan toen we thuis waren.

Donderdag 3 mei

Vandaag had ik mijn eerste stagedag. Ik werd om 8 uur opgehaald door Sammy. Toen ik aankwam had ik een gesprek met de directeur en moest ik wat papieren invullen. Daarna werd ik door de receptioniste naar de groep gebracht waar ik mee moest helpen. Ik mocht helpen met voeden en ik mocht met de kinderen spelen, verder mocht ik een aantal kinderen op bed leggen. Het waren allemaal baby’s dus ik kon er niet veel mee dus dit vond ik best wel jammer. Als de kinderen op bed liggen heb je helemaal niets te doen. Verder is wel iedereen aardig , maar ik vind niet echt dat mijn hulp bij dit weeshuis zo hard nodig is. Het is best een modern weeshuis en er zijn genoeg mensen. Dat was dus wel iets minder, maar ik kan hier goed mijn opdrachten maken dus dat is wel fijn. Om 5 uur ben ik weer opgehaald door Sammy, hij moest nog 2 van mijn collega’s afzetten dus ik heb weer een stuk van Kisumu gezien. Toen ik op het compound kwam waren de andere er ook al, we hebben met elkaar de dag besproken en hebben daarna lekker pannenkoeken gebakken. De laatste pannenkoek hebben we aan de bewaker gegeven die hier heel blij mee was (dat doen we met alle restjes). We zijn weer vroeg naar bed gegaan omdat het een vermoeiende dag was geweest.

Vrijdag 4 mei

Vandaag had ik een vrije dag dus heb een beetje aan mijn verslagen en opdrachten gewerkt. ’s Middags ben ik met Paula boodschappen gaan doen. De Kenianen hier hadden net hun salaris gehad dus het was super druk in de supermarkt. ’s Avonds viel de stroom weer uit en hebben Bianca, Paula en ik gezellig bij kaarslicht een filmpje gekeken.

Zaterdag 5 mei

Vandaag was met een warme dag dus hebben we aan het zwembad gezeten. ’s Middags kregen we te horen dat de familie van het huisje dat eigenlijk van ons was weg was, dus we konden eindelijk ‘verhuizen’. Eerst was het de bedoeling dat Bianca en Monique naar dat huisje gingen, maar Monique wilde toch liever een huisje voor haarzelf en mij maakte het niet uit. Het was wel even een chaos want Monique ging naar mijn huisje dus alles lag door elkaar. Maar na een uurtje waren we wel klaar. We zijn uit eten geweest in de Green Garden, hier kun je heel goedkoop, heel lekker eten. Daarna hebben we het nachtleven van Kisumu ontdekt. Sammy bracht ons weg. Het was heel gezellig, wel even wennen met al die Kenianen die je raar aankijken omdat je blank bent. Sammy kwam ons om 12 uur weer ophalen want we moesten om 1 uur weer thuis zijn.

Zondag 6 mei

Vandaag zijn we naar Kiboko Bay geweest, dit is een resort met een zwembad net buiten de stad aan het Victoria meer. Om er te komen moesten we wel over hele hobbelige paden maar dat was zeker de moeite waard want we hebben er de hele middag in de zon gelegen en gezwommen.

  • 06 Mei 2012 - 16:11

    Patricia :

    heey Yvette,
    super leuk om zo te lezen wat je allemaal mee maakt!
    als ik de foto's zie lijkt het me echt een levenservaring!
    super mooi dat gebied en al die dieren enzo!
    jij zit daar mooi op vakantie in het buiteland te genieten van alles
    en hier in nederland gaat alles heel saai gewoon verder!
    ik hoop dat je het super naar je zin hebt daar!

    groetjes Patries (PW2D)

  • 06 Mei 2012 - 16:13

    Papa Mama:

    Ondanks dat wij elkaar bijna elke dag spreken via skype, is het heel leuk om je belevenissen te lezen Ontzettend leuk verslag. liefs Papa Mama en Ivo

  • 06 Mei 2012 - 17:02

    Hildegard:

    Hee Yvette,

    Wat een leuke verhalen om te lezen, nog leuker omdat ik me er iets bij voor kan stellen! Succes met je stage en geniet, beleef alles wat je tegenkomt. Ik blijf je verhalen volgen en meegenieten :D

    Liefs Hildegard

  • 06 Mei 2012 - 17:22

    Jo En Jan:

    Jeetje, wat een leuke foto van jou zeg bij dat New Life Home Trust. Je straalt echt uit dat je het helemaal naar je zin hebt daar. Het is eigenlijk nog maar twee weken maar je staat erop alsof je daar al maanden bent. Ook wel heerlijk dat je ook eens een vrije dag hebt.
    Al met al weer erg leuk om alles te lezen. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Jan en Jo

  • 06 Mei 2012 - 17:29

    Veronique:

    Goed smeren he, verdrievoudiging van het aantal huidkanker gevallen in de komende jaren!! Liefs van de bezorgde achterbuurvrouw.

  • 06 Mei 2012 - 18:06

    Anne Marie Keulemans:

    Ha Yvette,

    Tjeemienee wat heb je al een hoop meegemaakt in twee weken! Leuk hoor! Wij genieten allemaal met je mee. Yvette in de jungle:). Werkt vast een beetje drukverhogend zoveel mensen die meelezen haha. Maar niet te veel achter de computer hoor, vooral lekker van Kenia genieten;).

    Veel plezier!

    Liefs, Lennaert, Anne Marie & Sterre

  • 06 Mei 2012 - 19:02

    Christa:

    Heey Yvette,
    Zo te lezen heb je het gelukkig naar je zin daar, ondanks het vele wachten en de stroom die telkens uitvalt.
    De foto's zien er mooi uit zeg!!
    Ik wens je nog veel plezier en ik blijf je verslagen volgen!
    Groetjes Christa

  • 06 Mei 2012 - 22:48

    CoMu:

    Ja Yvette ik denk ook dat je in het New Life Home trust een stage plek hebt wat op Westerse (eigenlijk is het vandaar uit Noordelijke) kindertehuizen lijkt en je kunt daar incerdaad goed je opdrachten doen. ben je er straks ook mee klaar al;s je in Rangala zit. En ook ik vind het in Rangala meer 'echt Kenia'. Maar ook in de stad leer je een hoop hoor. Nog veel plezier en mooie ervaringen. Heb je pa en ma in de winkel (C1000) gesproken.
    Was leuk. Groetjes...

  • 07 Mei 2012 - 12:02

    Marianne Keulemans:

    Hi Yvette, wat kan jij schrijven! We kunnen ons hier in Nederland nu echt een klein beetje voorstellen hoe de omgeving er uit ziet. Heel bijzonder en Afrikaans. Ik hoop dat je deze week ook wat het werk betreft het echt naar je zin zult krijgen en je het gevoel krijgt ' zinvol' bezig te zijn. En Sammy is echt goud voor jullie; een echte rots in de branding? Geeft een veilig gevoel.
    Veel mooie ervaringen en plezier deze week en blijf schrijven hoor!
    Liefs ook van Jan
    Marianne

  • 09 Mei 2012 - 07:47

    Gerda:

    Jullie hebben al veel gezien hoor, leuk joh! Succes en veel plezier.

    Veel groetjes,


  • 09 Mei 2012 - 18:24

    Cynthia:

    Haaaai Yvettee!!

    Wat super leuk om jouw verhalen te lezen! Leuke ervaringen wat je tot nu toe al hebt meegemaakt! Na een kapot vliegtuig en veel stroom uitval kun je nu echt gaan genieten van je stage in Kenia. Jij boft maar met die lekkere warme temperaturen! Hier in Nederland is het regen... regen en nog eens regen! En zelfs dagen gehad dat het onweerde!
    Ook weer lekker, een dagje vrij ...lekker relaxen! Ik wil je veel succes wensen met je stage! En ik hoop dat het een leuke stage zal zijn waar je je opdrachten kunt doen! Ik ben erg benieuwd naar je volgende verslag! Geniet er lekker van, en ik blijf je verslagen volgen!

    Liefs Cynthia 2d

  • 09 Mei 2012 - 19:53

    Nina:

    Hoi Yvette

    Gezellig je verhalen te lezen. Ik wens je nog heel veel plezier. Geniet van het mooie weer, hier is het regenachtig!!
    Gelukkig zit je nu in je eigen huis.

    groetjes
    Nina

  • 11 Mei 2012 - 11:39

    Lotte:

    Hoi Yvette,
    je verslagen zijn heel leuk en interessant om te lezen,
    Vooral de foto's vindt ik super leuk om te zien!
    Geniet maar van het weer daar want hier is het niet zo best
    Heel veel plezier op je stage en ik wacht rustig tot je volgende reisverslag :)
    xxxxxx Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Stage in Kenia

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

afschied in Rangala

22 Juli 2012

Rangala week 5

15 Juli 2012

Victoria meer

03 Juli 2012

Rangala week 3

24 Juni 2012

Rangala!
Yvette

Actief sinds 17 April 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 21503

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 13 April 2015

Kenia 2015

26 April 2012 - 02 Augustus 2012

Stage in Kenia

Landen bezocht: