De eerste dagen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

29 April 2012 | Kenia, Kisumu

Donderdag 26 April

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik mijn lieve familie, vrienden, collega’s en klasgenootjes bedanken voor het prachtige boek met jullie lieve verhaaltjes!
En dan is het eindelijk zover! Om 6 uur ’s ochtends vertrokken we naar Schiphol. Na een emotioneel afscheid van iedereen vertrokken we door de douane en hebben lekker gegeten. Om kwart voor 11 zijn we naar de gate gelopen. Toen we eindelijk in het vliegtuig zaten was de planning om kwart over 11 te vertrekken, helaas ging dit niet door, toen het vliegtuig een half uur later dan gepland naar de baan reed werd er omgeroepen dat we terug moesten keren naar de gate omdat er een probleem was met de motor. Na een uur bij de gate te hebben gestaan werd ons verteld dat er een klep vervangen moest worden, dit zou ongeveer 3 uur gaan duren. We mochten het vliegtuig uit en kregen wat bonnen voor drinken en om te bellen om half 3 konden we weer terug naar de gate om te boarden.
Toen het vliegtuig weer helemaal gemaakt was konden we beginnen aan poging twee, weer opnieuw naar baan. Maar helaas mislukte dit ook, want na een half uur voor de baan te hebben gestaan werd er omgeroepen dat er een passagier niet aan boord was gekomen maar de koffer nog wel in het vliegtuig aanwezig was. Dus moesten we weer terug en moest de koffer gezocht worden. Na weer een uur wachten (inmiddels half 5) konden we dan eindelijk ECHT vertrekken.
Om half 2 lokale tijd kwamen we aan in Kenia. We werden opgehaald door Margret en Laurens met een busje maar moesten eerst nog wat geld pinnen, dit ging ook niet echt gemakkelijk omdat niet al de apparaten onze pasjes pakten. Uiteindelijk hadden we er toch een gevonden. We merkte al meteen dat de Keniaanse mannen heel ‘behulpzaam’ waren en heel graag onze koffers wilden dragen, Margret vertelde ons dat we hier maar niet op moesten reageren. Uiteindelijk kwamen we om ongeveer half 4 aan in het Shalom House na een hobbelige en regenachtige rit. Nadat we onze koffers naar boven gejouwd hadden met wat behulp van de mannen van het Shalom House konden we om 5 uur lekker gaan slapen.

Vrijdag 27 April

De bedoeling vandaag was om om 8 uur te vertrekken naar de olifanten opvang, maar omdat we zo laat waren aangekomen werd dit verzet naar 10 uur. We zouden eigenlijk eerst naar de olifanten gaan maar dit ging helaas niet door omdat we daarvoor te laat waren vertrokken, daarom hebben we dit verzet naar de laatste week. We zijn eerst naar het museum van Karin Blixen. An (onze coach) had hiervan de film gezien en had deze ook meegenomen. Daarna zijn we naar een kralenmakerij geweest hier maakte ze kralen die onder andere ook aan Nederland werden verkocht. De man liet ons alles zien en het was heel interessant. We zijn daarna lekker gaan eten (frietjes!) bij een restaurantje langs de weg. Toen zijn we doorgereden naar de giraffen, dat was ook een hele ervaring zo dichtbij! En we mochten ze ook voeren. Op de terug weg kregen we te maken met de echte regenbuien, waarbij alles veranderde in een grote modderboel. Voordat we weer terug gingen naar het Shalom House zijn we nog wat boodschappen gaan doen en een telefoonkaart gaan halen, helaas weet ik nog niet zeker of dat de kaart het op mijn mobiel doet. ’S Avonds hebben we pizza gegeten bij het restaurant in het Shalom House en zijn om ongeveer 11 uur gaan slapen.

Zaterdag 28 april

Vandaag moesten we om 8 uur klaar staan om richting Kisumu te rijden. Bianca Ik werden net zoals de vorige ochtend wakker gemaakt door Monique (handig, zo’n wekker!) . We hebben onze zware koffers weer naar beneden en in het busje gesleurd en hebben lekker ontbeten. De meiden uit de andere kamer hadden zich verslapen dus uiteindelijk vertrokken we pas om kwart voor 9 (op z’n keniaans) Laurens heeft ons eerst Nairobi laten zien en daarna zijn we aan de lange tocht naar Kisumu gereden. Onderweg zijn we gestopt bij Lake Naivarsa voor een boottocht. Het was een mooie natuur en we hebben veel wilde dieren gezien waaronder Nijlpaarden, giraffen, zebra’s , pelikanen
En verschillende soorten vogels. En gelukkig kwam ook de zon door en was het heerlijk warm. Uiteindelijk kwamen we om half 8 aan bij Consulata, we werden heel hartelijk ontvangen en ze hadden lekkere frietjes voor ons gemaakt. Om half 10 kwamen we aan in Kisumu op het compound. Er was nog geen huisje voor ons dus moesten we even wachten totdat ze de huisjes klaar gemaakt hadden. Ik deel de eerste dagen het huisje met Danick. Ik heb nog even geskyped met papa en mama en Ivo en toen zijn we lekker gaan slapen.

Zondag 29 April

Vandaag hebben we een rustige dag gehad. We zijn ’s ochtends boodschappen gaan doen. We hebben de heenweg gelopen en terug zijn we met de tuktuk van Sammy gegaan. Op het compound hebben we lekker gezwommen in het zwembad en ’s avonds hebben we gegeten in een restaurantje in Kisumu. We hebben even zonder stroom gezeten maar met wat kaarslicht is het best gezellig!

Liefs Yvette

• 30 April 2012 - 14:06

Marianne Keulemans:

Hi Yvette, ik ben helemaal blij dat we nu kunnen lezen dat het goed met je gaat en dat je na een reis met behoorlijk wat oponthoud, goed bent aangekomen. Wat zul je moe geweest zijn! En wat heb je al veel gezien, geproefd en geroken, denk ik.
    Wij vieren hier op dit moment Koninginnedag. Zoals het hoort met mooi weer en een stralend zonnetje. Genieten hoor! We hopen dat papa, mama en Ivo in Spanje inmiddels ook voorzien zijn van mooi weer. Met onze logee Tess gaat het prima. De eerste avond was ze een beetje sikkeneurig maar zaterdag had ze haar draai gevonden. We weten ons goed bewaakt.
    Dikke kus van Jan en ook van Tess en mij natuurlijk. Geniet van alles,
    Liefs,
    Marianne

• 30 April 2012 - 14:50

Ans En Tom:

In zeer korte tijd al weer veel gedaan en gezien zeg. En dan onderweg nog zo'n boottocht op Lake Naivasha. Echt bijzonder. Ook al weer de boodschappen gedaan. Nou, het lijkt er op dat je snel ingeburgerd zal zijn.
    Veel succes met je stage de komende weken.
    Groetjes,
    Ans en Tom

• 30 April 2012 - 16:12

Jo En Jan:

Hallo Yvette,
    Wat een gezellige mail al van jou en zoveel. Je hebt al behoorlijk wat gezien zeg, zeker wat betreft de natuur. Heel bijzonder lijkt mij. Het zal wel een blubberboel geweest zijn met die regen. Met recht tropische buien.
    We kijken weer uit naar je volgende verslag, heel leuk om te lezen. Wij hebben ondertussen Koninginnedag in Etten-Leur gevierd en dat was ook erg gezellig enheel mooi weer.
    Groetjes van ons uit Breda

• 30 April 2012 - 16:26

Floor:

Lieve Yvette,
    wat een super verhaal!
    Zo te lezen heb je veel meegemaakt en gezien, geweldig!
    Kijk uit naar je volgend verslag, en hopelijk zie ik gauw wat foto's van je ervaringen!
    Dikke kus, Floor

• 30 April 2012 - 18:44

Sophie Keulemans:

Heey Yvette!
    Fijn te lezen dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt! Je hebt al lekker veel gedaan zo te zien, ben erg benieuwd naar de foto's!
    Leuk je verhalen te lezen, blijf lekker schrijven en vooral genieten!
    Have fun!!!!
    Liefs van ons

• 01 Mei 2012 - 09:54

Babette:

Klinkt allemaal al goed Yvetje! Lekker blijven schrijven en genieten!
    xx

• 01 Mei 2012 - 11:59

Femke Hermans:

Lieve Yvette!
    Goed om te horen dat je goed aankomen bent! Alleen wel balen dat je zoveel later pas kon gaan vliegen. Je hebt al veel gezien en gedaan zeg! Echt heel leuk! De foto's zien er ook heel leuk uit. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Liefs, Femke

• 01 Mei 2012 - 12:49

Babs:

hartstikke leuk die foto s. Dan kunnen wij er ook iets bij voorstellen. hoop je snel te spreken via skype. Groetjes papa mama en Ivo

• 02 Mei 2012 - 05:09

Willie:

Hey yvette

Een heerlijk verhaal om te lezen......maar een erg onstuimig begin niet daar op schiphol.....
    Geniet ervan.......tot snel maar weer...........

• 02 Mei 2012 - 16:52

Jan En Anja:

Hoi, Yvette, leuk verslag van je reis , en de foto''s zijn erg goed.
    Wij wensen je nog veel plezier en geniet er lekker van.
    Heel veel groetjes uit Bergen op Zoom.
    Jan en Anja

• 02 Mei 2012 - 18:15

Debby:

Heey Yvetteje,

Super!!!! Lekker genieten daaro!!! We blijven je volgen :p

Dikke kus

• 03 Mei 2012 - 17:52

Veronique, Bibelot, :

Hai Yvette, wat leuk om te lezen! Je kunt leuk schrijven joh.
    Mooi dat je er foto's bij doet zo krijgen we een goed beeld. Bibelot ziet jou met een giraffe op de foto helemaal top! Ze mist je wel hoor. Nu ze de foto's ziet is ze toch een beetje bij je.
    Geniet met volle teugen en slobber al die ervaringen op dan kun je ze lekker met ons delen.
    Heel veel liefs en stuur maar door die verhalen!!!
    kus Veronique, Bibelot, Dennis

• 03 Mei 2012 - 22:07

Veronique:

Whow Yvette, klinkt zoo leuk! Wat een heenvlucht, maak ik nooit mee. Geen heimwee? Geniet lekker. Ik volg met veel plezier. Zx

• 04 Mei 2012 - 07:37

Nina:

Yvette

Leuk om je verhalen te lezen, ook heel herkenbaar.Alleen de vertraging heb ik nog niet meegemaakt. Dat was echt vervelend zeg!
    Het is een geweldig land , geniet ervan!! Ik ben weer een beetje jaloers hoor.
    groetjes aan iedereen
    Nina

• 04 Mei 2012 - 20:47

Willemijn Keulemans:

ha Yvette,

Heb net op mijn gemakje je avonturen gelezen. Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Wat fantastisch allemaal! ook nog een beetje koninginnedag gevierd? Hier waren de weergoden ons goed gestemd, want eindelijk hadden we een beetje zon! Nu is het vooral weer grijs en regenachtig dus ieder zonnestraaltje wat je deze kant op kan sturen is welkom! Heeeeel veel plezier daar en ben benieuwd naar de volgende verhalen!