afschied in Rangala - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu afschied in Rangala - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Yvette Nieuwesteeg - WaarBenJij.nu

afschied in Rangala

Blijf op de hoogte en volg Yvette

28 Juli 2012 | Kenia, Kisumu

Hallo allemaal!
Deze week heb ik weer heel wat meegemaakt.
Maandag ochtend kwam ik aan in het baby home en zag ik al meteen dat Moses ziek was. Ik heb meteen zijn temperatuur opgemeten en dat was al meteen hoog. Ik heb hem toen naar het ziekenhuis. Het was geen Malaria dus waarschijnlijk een griepje. Toen ik weer terug kwam in het babyhome werd er gevraagd of ik de temperatuur van Lilian op te meten en zij had ook koorts. Dus maar weer naar het ziekenhuis. Dit bleek waarschijnlijk ook griep te zijn. In de middag moest ik ook nog met Benedict naar het ziekenhuis omdat hij niet goed at. Monique moest ook met een kind naar het ziekenhuis dus zijn we samen gegaan. Ik heb dus de hele dag in het ziekenhuis gezeten.
Dinsdag ochtend ben ik weer naar het Babyhome gegaan. Gelukkig waren de kinderen al wat beter alleen Moses had nog hoge koorts. In de middag zijn we naar de Equator school gegaan waar Paula stage liep. We hebben daar met de kinderen gespeeld en ze geschminkt. Om 5 uur zijn we weer naar huis gegaan. Monique, Bianca en Paula gingen nog wat drinken en ik ben terug gegaan naar het Baby home. Toen ik binnenkwam was de dokter er voor Moses. Ik heb zijn temperatuur opgenomen en het was 41 graden. Moses is toen meteen naar het ziekenhuis gebracht om een infuus in te brengen. Ik ben er iets later naar toe gegaan om te kijken hoe het ging. Ik heb Moses toen van de zuster overgenomen terwijl de dokter probeerde het infuus in te brengen. Na een paar pogingen lukte het nog niet en er waren nog andere doktoren bij gekomen . Na nog een aantal keer proberen lukte het ze nog steeds niet om een ader te vinden. Op een gegeven moment zaten ze in beide armen te prikken en met Moses ging het niet zo goed. Hij ademende zwaar en leek helemaal uitgeput. Na ongeveer de dertiende keer kwam de zuster terug en heeft Moses weer van mij overgenomen. Ze heeft me toen naar huis gestuurd om te gaan eten. Ik ben thuis even tot rust gekomen en ben daarna weer terug naar het Baby home gegaan om te vragen of iemand wist hoe het met Moses ging. Mama An vertelde mij dat het ze nog steeds niet gelukt was om het infuus in te brengen. Ik heb toen even geholpen in Baby Home om de kinderen naar bed te brengen. Op een gegeven moment kwam Millicent binnen en zei tegen me: Moses is dead . Ik geloofde haar niet en ze bracht me naar Mama An. Maar onderweg zag ik de zuster al lopen met het lichaam van Moses . Iedereen was verdrietig. En ik ben naar huis gegaan om het de andere te vertellen. Nadat ik een beetje was bijgekomen en wat had gegeten ben ik in de avond nog even naar Baby Home gegaan. Nog niemand wist te vertellen wat precies de oorzaak was. Ik heb meegeholpen met het brengen van de medicijnen. Daarna heeft Judith mij naar het kamertje van Moses gebracht. Het kamertje was nog akeliger dan het lichaam van Moses. Het hing vol met spinnen en vliegen en er stond alleen een soort vriezer waar Moses in lag.
Daarna ben ik naar huis gegaan.
Woensdag ochtend was de stemming in het baby home niet zo fijn. Iedereen was aangeslagen door wat er gebeurt was. Die dag ben ik met drie kinderen naar het ziekenhuis gegaan. Heel veel kinderen waren die dag ziek dus daar hadden we het heel druk mee. In het ziekenhuis heb ik gevraagd hoe Moses was overleden. Ze zeiden dat het kwam omdat hij iets aan zijn longen had en hoge koorts en dat het daardoor teveel was geworden. In de middag stonden wij er met z’n drieën alleen voor omdat de staff vergadering had. Dat was wel even hectisch omdat er veel kinderen ziek waren en ze moesten allemaal verschoond worden. Om 5 uur waren ze klaar en zijn we naar het ziekenhuis gegaan om daar even gedag te zeggen.
Donderdag zijn we de hele dag bezig geweest met schoonmaken in de middag zijn we naar het ziekenhuis gegaan om afscheid te nemen van het personeel. Er was net een vrouw die ging bevallen dus we hadden geluk en konden meekijken. In de avond zijn we naar het baby home gegaan om afscheid te nemen van de nachtploeg. Er werden die avond ook drie baby’s aan het infuus gelegd die ziek waren.
Vrijdag hebben we in de ochtend afscheid genomen van iedereen in het baby home. Dat was wel heel zwaar en ik zal ze hel erg missen. We hebben nog een kop thee gedronken en daarna hebben we onze koffers in de auto van Consolata geladen en zijn we met de matatu naar Kisumu vertrokken.

  • 28 Juli 2012 - 19:12

    Jan En Jo:

    Hallo Yvette, wat een vreselijk triest afscheid zeg. Wel heel vervelend als je zo afscheid moet nemen. Het was natuurlijk al vervelend om te zien hoe ze dan aan het tobben zijn met zo.n infuus. ( was nou Babs daar maar even)
    Nou Yvette, je gaat je laatste dagen in. Probeer ondanks dit gebeuren er toch nog van te genieten en goed afscheid te nemen.
    Wij wensen je alvast een hele goeie reis toe en tot in holland
    Heel veel groetjes,
    Jan en Jo

  • 28 Juli 2012 - 19:37

    Pap En Mam:

    wat een vreselijk verhaal,en knap dat je je zorg zo goed heb kunnen geven. Moses zal dit vast gevoeld hebben dat je hem nog zoveel liefde heb kunnen geven. En die bevalling ook een hele ervaring.
    Jammer dat wij niet kunnen skypen hier, wie weet op de volgende camping.
    Wij wensen je toch nog veel plezier in Nairobi en hopen dat je dit gebeuren een beetje van je af kunt zetten.Wij kijken uit naar 2 augustus, maar hopen je daarvoor nog te zien via skype.
    Liefs papa mama en Ivo

  • 28 Juli 2012 - 20:35

    CoMu:

    So Yvette, dat is en heftig verhaal zeg. En dan is Moses nog maar zo'n kleintje die maar amper geleefd heeft. En dan dit.
    Ik vind het knap van je dat je dan toch nog kunt zorgen voor hem als hij zo erg ziek is.
    Ik wens je nog een paar fijne dagen en tot ziens. groetjes...

  • 28 Juli 2012 - 22:44

    Lennaert & Anne Marie:

    Poeh..wat een heftig verhaal! Dit is wel een heel verdrietige gebeurtenis. En dan van zo dichtbij.. Hopelijk kan je je verhaal wel kwijt bij je vriendinnen daar.

    We wensen je nog een paar fijne dagen, een mooi afscheid van Kenia en een heel goede terugreis. We hebben genoten van al je reisverslagen. We horen ze hopelijk snel ook in het echt.

    Veel liefs, Lennaert, Anne Marie & Sterre

  • 29 Juli 2012 - 13:30

    Floor:

    Lieve Yvette,
    jeetje wat een heftig verhaal zeg! Werd er gewoon even stil van..Voor jou zal het helemaal even moeilijk zijn. Vind het knap hoe je gehandeld heb.
    Nou, probeer ondanks dit toch nog van je laatste dagen daar te genieten! En ik wens je alvast een hele fijne terugreis! En tot hier in Nederland :)

    XXXX, Floor

  • 29 Juli 2012 - 15:50

    Marianne Keulemans:

    Dag Yvette, zo'n trieste gebeurtenis gaat je niet in de koude kleren zitten. Een kindje dat 's morgens nog een heel leven voor zich leek te hebben, is er 's avond niet meer. Keihard, niet eerlijk en allerlei andere gevoelens komen dan naar boven. Maar meisje, jij hebt je kranig gedragen en Moses is die dag vast blij geweest dat jij hem nog een beetje hebt kunnen helpen.
    Jammer dat je dit uitgerekend in de laatste week baby home mee moest maken.

    Wat zijn 3 maanden voorbij gevlogen! Maar je hebt wel 3 heel enerverende en lerende maanden beleefd die je niet makkelijk zult vergeten.
    Ik hoop dat je in Kisumu nog even volop gaat genieten van wat Kenia te bieden heeft en het gezelschap van jouw vriendinnen/collega's.
    Voor daarna bijzonder goede thuisreis en weer volop genieten van papa/mama en Ivo + nog een korte vakantie met hen, heb ik gehoord.
    Veel liefs en dank voor al jouw mooie verhalen.
    Kus
    Mari anne

  • 29 Juli 2012 - 20:09

    An En Harold:

    Dat je toch op zo"n korte tijd geconfronteerd wordt met alles waar het in het leven om gaat...pfffft, dat valt niet mee!!Juist deze grote dingen zorgen ervoor dat je zo direct thuis weer heel anders in deze samenleving staat dan voorheen..nu hopen dat je een balans weet te vinden en die ook in veel andere zaken van het dagelijks leven weet toe te passen..Heel goed gedaan allemaal, hoor!! Heb het die laatste dagen nog heel fijn, veel liefs!!

  • 01 Augustus 2012 - 18:06

    Sophie:

    Jeetje Yvette wat een verhaal! Al die emoties, knap hoe je daar mee om gaat! Lijkt me heel dubbel, het trieste verhaal van Moses en daarna een bevalling mee kunnen maken.

    Nu ben je waarschijnlijk druk aan het inpakken, de drie maanden zijn voorbij gevlogen. Geniet nog even van Kenia en alvast een goede reis terug naar Nederland!

    Liefs, Jeroen & Sophie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Stage in Kenia

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

afschied in Rangala

22 Juli 2012

Rangala week 5

15 Juli 2012

Victoria meer

03 Juli 2012

Rangala week 3

24 Juni 2012

Rangala!
Yvette

Actief sinds 17 April 2012
Verslag gelezen: 1050
Totaal aantal bezoekers 21504

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 13 April 2015

Kenia 2015

26 April 2012 - 02 Augustus 2012

Stage in Kenia

Landen bezocht: